« 2020. október »
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
Mikrovilág a biológia órán

A biológiai vizsgálatok első lépése a problémafelvetés. Például: Miért csíp a csalán? Élnek-e egysejtűek egy vízinövény szárán? A második egység a hipotézisalkotás: azért csíp a csalán, mert apró, tűszerű növényszőrök borítják, amelyek megszúrják a bőrünket. Valószínűleg élnek apró mikroszkopikus lények a vízinövényen, amelyeknek az élőhelyéül szolgál. A következő lépés a kísérlet vagy megfigyelés, amely során a hipotézist igazoljuk vagy cáfoljuk. Mindkét esetben újabb és újabb kérdések, problémák merülhetnek fel bennünk. A kutatás végén az eredményeinket összegezzük, majd visszacsatolunk a hipotézisekre.

A kilencedikes biológia tananyaghoz tartozó elméletet mikroszkópos gyakorlatokkal tettük még élvezetesebbé az elmúlt órákon. Láthatóvá váltak a mikroszkópban a csalán kvarccal (SiO2) megerősített levélszőrei, amelyek hangyasavat tartalmaznak. A vízinövények felületén pedig külön mikrofauna, mikroflóra él, ahol igen gyakoriak a papucsállatkák, kovamoszatok.

Vígh Viktor
biológia-földrajz szakos tanár