« 2022. május »
H K Sz Cs P Sz V
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
Tömördi madárvárta

A korábbi évekhez hasonlóan az EFOP pályázat gondozásában idén is több programot, valamint képzésismertetőt sikerült a szombathelyi ELTE Természettudományi Karával együttműködve megrendezni. Ennek eredményeképpen legutóbb 2021. 06. 11-én került sor egy terepgyakorlatra a tömördi madárvártán.

Gimnáziumunk 11.A osztályából Felber Fanni és Hajdu Sarolta részvételével, illetve egy pápai gimnázium diákjaival együtt egy kellemes sétát tettünk a tömördi erdőben, melynek célja a madármegfigyelő állomás meglátogatása volt. Már útközben is rengeteg érdekességet fedeztünk fel; temérdek növényt, ízeltlábút és madarat figyelhettünk meg természetes közegükben. Sokat beszélgettünk az egyetemen oktató Szinetár Csaba (CSc, PhD, habil.) tanár úrral az ökoszisztémát alkotó rendszerek kapcsolódási pontjairól is, Kollerné Dani Magdolna (PhD) tanárnővel pedig a gyógynövények napjainkban történő felhasználhatósági lehetőségei felé is elkalandoztunk

A madárvártához érkezve egy rövid felfrissülést követően már indultunk is a madárbefogó hálókhoz Gyurácz József (PhD, habil.) tanár úr vezetésével, ahol az egyre melegebb idő miatt viszonylag kevés madarat találtunk, de így is közelebbről szemügyre vehettük a vörösbegy egy-egy tojó és hím képviselőjét, valamint hallhattuk éneküket is. Tanár úr elmagyarázta a diákoknak a madár-monitorozás jelentőségét az élővilág védelme érdekében. Ennek kivitelezéséhez madárgyűrűket alkalmaznak, melyek egyedi sorszámmal vannak ellátva, ennek segítségével azonosíthatóak a korábban már befogott, megvizsgált és meggyűrűzött madarak. A gyűrűk tehát lehetővé teszik a madarak nyomon követését, ezáltal pedig a madárvonulás ökológiája felderíthetővé válik a számunkra.

A nap folyamán azonban nem csak a madarak álltak a középpontban. Szinetár Csaba tanár úr egy rögtönzött hálós rovargyűjtéssel egész erdei rovarfaunát terített ki a magával hozott tálcákra. Ugyanakkor egy másik rovarfogási technikával is megismertette a fiatalokat: a koppogatással, melynek során egy jókora tölcsér formájú vászonzsák és egy bot segítségével könnyedén lezavarhatók a rovarok, a pókok és más apróbb élőlények a fák alacsonyabb ágairól vagy a cserjékről egy rövid tanulmányozás erejéig.

A nap zárásaként Kollerné Dani Magdolna tanárnő készült számunkra egy érdekes színreakciós kísérlettel, mellyel igazolható a növények tartalék tápanyagának megléte, illetve a biológiai oxidációjuk során felszabaduló szén-dioxid is.

A lányok visszajelzése alapján (is) úgy vélem, jól sikerült a terepgyakorlat; konstruktív napot zártunk, hiszen számos, korábban elsajátított elméleti tudást végre igazán a gyakorlatban is fel tudtak eleveníteni, lehetőségük volt azok alkalmazására is. Bízom benne, hogy az egyetemmel kialakított kooperatív - a természettudományokat népszerűsítő - kapcsolatot még sokáig fent tudjuk tartani elősegítve a diákok továbbtanulási irányának kiválasztását, egyúttal hosszú távon motiválttá és elkötelezetté válnak a pálya iránt.

Gacs Alexandra
biológia szakos középiskolai tanár