« 2024. április »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
A 12.B osztály a 2022-es Parlamenti Ifjúsági Napon

2022. december 2-án tizenegyedik alkalommal került megrendezésre A Van beleszólásod! Parlamenti Ifjúsági Nap a Tempus Közalapítvány, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, az Országgyűlés Hivatalának Közgyűjteményi és Közművelődési Igazgatósága, valamint az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának közös szervezésében. A Parlamenti Ifjúsági Nap célja, hogy a fiatalok megismerhessék a demokrácia alapintézményét és a törvényhozás helyszínét, az Országházat, megtanuljanak beleszólni a róluk szóló döntésekbe, a jövőben pedig aktívan részt vegyenek az őket érintő közösségi ügyek megoldásában.

A programra 11-12. évfolyamos középiskolai osztályok, csoportok jelentkezését várták, ezért a gimnázium 12.B osztályával és osztályfőnökével, Kovács Beáta tanárnővel úgy döntöttünk, hogy elkészítjük a pályázati anyagot. Kiváló lehetőségnek tűnt, hogy a Parlamenti Ifjúsági Napon részt vevő 300 diák a nap során hazai és európai uniós parlamenti képviselőkkel beszélgethet, csapatot alkotva gondolkodhat a társaival közösen egy műhelyfoglalkozás keretében, megismerkedhet az EU ifjúsági lehetőségeivel, az Erasmus+ programmal és az Európai Szolidaritási Testülettel.

2022. október 13-ig kellett jelentkezni és beküldeni az elkészült pályázati dokumentumokat. Az első kihívás a „Hallasd a hangod az Ifjúság Európai Évében!” workshophoz kapcsolódó beugró feladat volt. A program fókuszában idén az ifjúság európai éve és annak öt fő célkitűzése állt. Ezek közül egyet kellett kiválasztani és elkészíteni egy tematikájában hozzá kapcsolódó kezdeményezési tervet, vagyis egy megvalósítható projektötletet. Olyan tervet kellett benyújtani, amely ún. alulról jövő szolidaritási program formájában a helyi közösségünk helyzetét teheti jobbá. Az osztállyal az 5. célkitűzést – az Ukrajnából menekülő fiatalok támogatásának ügyét – választottuk, kezdeményezési tervünk ezt a témát dolgozta fel. Ezen kívül még össze kellett állítani három-három országos és EU-s szinteket érintő kérdést, amelyet a rendezvényen megjelenő képviselőknek fel szeretnénk tenni. Végül pedig szükség volt egy rövid bemutatkozásra, amelyből a szervezők megismerhetik a jelentkező osztályt. A pályázatunk sikeresnek bizonyult, így – a Sárvári Tinódi Gimnáziumot képviselve – a kilenc másik kiválasztott osztállyal együtt részt vehettünk a tizenegyedik Parlamenti Ifjúsági Napon.

 

Dr. Kovácsné Simon Viktória
felkészítő tanár

 

 

https://www.europarl.europa.eu/hungary/hu/aktualis/rendezvenyeink/2022-es-programjaink/parlamenti-ifjusagi-nap-2022.html?fbclid=IwAR259YOCuFLTQm9kTe6aVNrEjBXUgKG5Hus7jxhZGSJRZPCCz0qET5-fi0M

 

Beszámoló a parlamenti látogatásról

Osztályunk a sikeresen megírt pályázatnak köszönhetően december 2-án, pénteken útnak indult Budapestre, a Parlamenti Ifjúsági Napra.

Mivel a program délelőtt 10:30-kor kezdődött, így már reggel 7 előtt a vonaton ültünk, hogy időben odaérjünk. Miután a Déli pályaudvaron leszálltunk, néhány megállót metrón utazva elértük a célállomást, a Parlamentet.

A napunkat a megnyitó meghallgatásával indítottuk, amire a Felsőházi ülésteremben került sor, majd megmutatták nekünk, hogyan működik a szavazás (Hallasd a hangod! szavazós játék). Az első meghatározó feladat az Alakítsd a jövőt! műhelymunka volt, melynek során egy facilitátor – Simon Ádám – segítségével kidolgoztuk a pályázatunkat, azaz az ukrán diákok támogatását a tanulásban, a beilleszkedés megkönnyítésében, a magyar nyelv elsajátításában. Osztályunkat négy részre osztották, majd minden csoport egy 3 hónapos tervezetet készített, amit a foglalkozás második felében megbeszéltünk. Ezt nagyon hasznosnak tartottam, hiszen több probléma is felmerült, amit aztán közösen meg tudtunk oldani.

Az idő hamar elrepült, és következett az ebéd, ahol számos finomság várt ránk. Többek között saláták, szendvicsek, sütemények és gyümölcsök. Mindenből volt gluténmentes, vegetáriánus és vegán választék is.

Az ebédszünet után következett a másik meghatározó feladat: Kérdezd a képviselőt! – fiatalok és döntéshozók párbeszéde. Itt minden osztály két kérdést tehetett fel az előre megírt és beküldött kérdései közül. Két képviselőtől volt lehetőség kérdezni: Győri Enikő EP és Hiller István országgyűlési képviselőtől. A mi kérdéseink az euró bevezetéséhez és az ukrán diákok magyarországi helyzetéhez kapcsolódtak. Egy-egy kérdés feltevésére 1 perc állt rendelkezésre a tanulóknak, majd 3 perc alatt kellett válaszolni a képviselőknek. Eldönthettük, hogy elégedettek vagyunk-e a válasszal, és amennyiben a többség „nem” választ adott, 2 perc alatt még megpróbálhatott minket meggyőzni az adott képviselő.

Parlamenti látogatásunk utolsó állomása a díszőrség bemutatója volt, ami személyesen nekünk szólt. Ezt az egész osztály érdekesnek tartotta, főleg, hogy az előadás végén szelfizhettünk is velük.

A fotózás után sietősen indultunk az állomásra, hogy elérjük a 4 órakor induló vonatot, amivel hazautaztunk.

Ez a kirándulás egy életre szóló élmény volt, nagyon sok mindent tanulhattunk, és bepillantást nyertünk olyan területekre is, ahova egyébként nem lett volna lehetőségünk.

 

Vocelka Virág
12.B osztályos tanuló