« 2017. június »
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
A+ A-
Humán munkaközösség

Magyar nyelv és irdalom

Csonka Frizsina 12.B osztályos tanuló

Hindi Fatima 12.A osztályos tanuló

Hajba Beatrix 12.A osztályos tanuló

Dávid Ádám 11.B osztályos tanuló

Ternák Adrienn 10.C osztályos tanuló

Vincze Kata 9.B osztályos tanuló

Kupi Boglárka 9.C osztályos tanuló

Takács Anna, Fülöp Csilla Iringó, Lónai Dorina Dávid Ádám 11.B osztályos tanulók

Csak Rómeó és Júlia című interaktív színházi játék

Október 23-i műsor

A diákírók, diákköltők találkozójának gálaműsora

A Petőfi Irodalmi Múzeumban Budapesten

Bemutató óra a 11.B osztályban

Október 6-i városi ünnepség

Dr. Hajdu Tamás PhD gombkötő és paszományos népi iparművész

A Tinódi-Szeibert pályázat díjazottjai

Lantmacabre csapat

Szekeres Adrienn koncertjén énekeltünk

Végzőseinktől búcsúzunk

Szentmisén a Szent Miklós templomban

Karácsonyi fellépés a Polgármesteri Hivatalban

" Hajt az idő gyorsan rendes útján eljár
Ha felűlünk, felvesz, ha maradunk, nem vár; "
/ Arany: Toldi estéje VI. ének /

 

 

 

Ez az Arany Jánostól vett idézet lehetne a mottója annak a számvetésnek, amelyben szeretnénk összegezni az idei tanév eredményeit, a humán munkaközösségben történt eseményeket. Meglévő hagyományaink, a versenyekre történő készítés, készülés mind hozzájárultak, hogy iskolánk tanulóinak magas színvonalú oktatást és tartalmas kikapcsolódást nyújtsunk.

Ebben a tanévben a két legkiemelkedőbb eredmény az volt, hogy Csonka Fruzsina 12.B osztályos tanuló megyei első helyezettként bejutott az Édes Anyanyelvünk Nyelvhasználati Verseny sátoraljaújhelyi országos döntőjébe, illetve Takács Anna 11.B osztályos diákunk rész vehetett megyei 2. helyezettként a Szép Magyar Beszéd győri országos döntőjén. Fruzsina és Anna az intenzív felkészülés után szép teljesítményt nyújtott, nagy szakmai siker mindkettő.

Megszokhattuk már, hogy Hindi Fatima 12.A osztályos tanulónk minden évben öregbíti iskolánk hírnevét szuggesszív versmondásával. Idén megyei 1. helyezettként részt vehetett a Juhász Gyula Nemzeti Vers-, Énekelt Vers és Prózamondó Verseny országos döntőjén, ahol különdíjban részesült.

A körmendi Kölcsey gimnáziumban a magyar kultúra napja alkalmából kiírt szavalóversenyen iskolánkat a 12.A osztályból Hajba Beatrix képviselte, és az értékes 2. helyet érte el.

A Horváth Boldizsár irodalmi és történelmi pályázaton Móricz Nikolett 13.A osztályos tanuló prezentációjával, melyben Örkény: Trilla c. egypercesét értelmezte sajátos módon, a képzeletbeli dobogó 1. fokára állhatott a megyei megmérettetésen.

A Móra Ferenc novellaelemező versenyen, melynek első fordulójában egy Móra-novellát kellett elemezni az idén, az országos fordulóban, Győrben pedig saját művet kellett alkotni 180 perc alatt, Dávid Ádám a 11.B osztályból az országos versenyen 5. helyet szerzett A Gondviselés című írásával.

Ternák Adrienn a 10.C osztályból a Városi Kulturális Szemlén arany minősítésben részesült a vers kategóriában. Az Implom József Megyei Helyesírási Versenyen gimnáziumi kategóriában Vincze Kata 9.B osztályos tanuló a 10. helyet, míg a szakközépiskolai kategóriában Kupi Boglárka a 9.C osztályból az értékes 4. helyet szerezte meg. Vincze Kata a megyei Kazinczy-versenyen 4. helyezést ért el.

A Berzsenyi Dániel Megyei Könyvtár 2011 áprilisában egy több fordulóból álló olvasásnépszerűsítő versenyt szervezett általános és középiskolások számára. A 11.B osztály tanulóiból álló (Fülöp Csilla, Takács Anna, Dávid Ádám, Lónai Dorina) kis csapat „Charlie angyalai” néven nevezett a játékba, és az egy évig tartó játékban megosztva az első helyen végzett, így jutalmul részt vehettek egy budapesti kiránduláson.

Több hónapig tartó játék az Olvasni jó! is, melybe több osztályból is neveztek diákjaink. Szövegértési feladatokat kell megoldani egy-egy regény kapcsán; még a nyárra is akad olvasnivaló. A résztvevők dicséret és oklevelet kaptak.

A Szombathelyen működő Weöres Sándor Színházba az idén már 32 tanuló váltott bérletet, ami a tavalyihoz képest emelkedő létszámot jelent. Az idén is négy különböző karakterű darabot tekinthettek meg a bérletesek. Először John Osborn: Dühöngő című ingyencirkuszát, majd Arthur Miller: Az ügynök halála c. művét. Ez év elején Móricz: Rokonok c. regényének színpadi feldolgozását, majd Molière: Nők iskoláját láthattuk.

Bérleten kívül is látogatják az osztályok a színházakat önszervező módon. Az év első felében Madách: Az ember tragédiájára utaztunk 2 busszal Szombathelyre. A résztvevő osztályok: 12.A, 11.C, 11.B. Tavasszal pedig Móricz: Rokonok c. regényének színpadi feldolgozását tekintettük meg bérleten kívül; egy teljes buszt megtöltöttek diákjaink. A 9.C osztály Zalaegerszegre utazott, hogy megtekintsen egy vidám, zenés darabot, a Footloose-t.

A zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház beavató színházat is elhozott a gimnáziumba több alkalommal. A Csak Rómeó és Júlia című interaktív színházi játék sok-sok diáknak hozott örömet, kikapcsolódást 2 órára, jó volt látni az érdeklődő tekinteteket, arcokat. Az osztályok többsége megtekintette a magyartanárok vezetésével ezt a különleges produkciót.

Október 6-át és a holokauszt áldozatainak emléknapját a rádión keresztül ünnepeltük, október 23-án a 12.A, névadónk halálának évfordulóján a 10.D és március 15-én a 11.C osztály által szerkesztett műsort láthattuk.

Három diákunk indult az idei Diákköltők Irodalmi Pályázaton, melynek sikeres lebonyolításában munkaközösségünk is részt vett. Szerepet vállaltak munkaközösségünk tagjai a Tinódi-pályázat kiírásában és értékelésében.

Több osztály is ellátogatott a tél folyamán Budapestre a Petőfi Irodalmi Múzeumba, ahol Ki vagyok én? címmel Petőfi életútját feldolgozó kiállítást tekinthettek meg a diákok, közben korabeli ruhákat ölthettek magukra, játszhattak, ismereteket szerezhettek a 19. század irodalmáról és Petőfiről.

A megye 15 magyartanárának bemutató órát is tartottunk a 11.B osztályban, ahol Mikszáth novelláin keresztül a jellemzés módszereit mutattuk be csoportos foglalkozás keretében.

Lebonyolítottuk januárban a tizenkettedik évfolyamosok, márciusban a tizenegyedikesek kisérettségijét, javítottuk a felvételizők dolgozatait, részt vettünk a gólyabál, szalagavató, ballagás sikeres megrendezésében.

A fenti eredmények bizonyítják, hogy munkaközösségünk igyekezett egész évben színvonalas, változatos, teljes körű munkát végezni. Köszönjük a kollégáknak az áldozatos, fáradhatatlan munkát!

Nagy Péterné
szaktanár

 

 

Történelem

A humán munkaközösségen belül a történelem munkaközösség is sikeres évet zárt. A 2011/2012-es tanévben ismét számos, történelemhez kapcsolódó esemény színesítette az iskolai életet. Együttműködve a humán munkaközösséggel szerveztük meg a hagyományos megemlékezéseket, az október 6-i, a Tinódi napi és a március 15-i ünnepségeket.

Október hatodikán az 1849-ben kivégzett aradi vértanúkra és az első felelős magyar kormány vértanú miniszterelnökére emlékeztünk. A nemzeti gyásznap alkalmából szervezett ünnepséget Sárváron a megszokott helyszínen, a Batthyány-relief alatt tartották, ahol a gimnázium diákjai versekből és dalokból álló műsorral irányították a hallgatóság figyelmét önfeláldozó elődeinkre.Az ünnep szónoka Hevér Mihályné, a Tinódi Sebestyén Gimnázium és Idegenforgalmi, Vendéglátói Szakképző Iskola igazgatója volt.

Tinódi Sebestyén halálának évfordulóján, januárban a 10.D osztály mutatott  be színvonalas műsort, dr. Hajdu Tamás felkészítésével. A márciusi forradalomról a 11.C osztály emlékezett meg. Tanórai kereteken belül idéztük fel a holokauszt és a kommunista diktatúra áldozatainak emléknapját valamint a trianoni béke aláírásának emlékére szervezett nemzeti összetartozás napját.

"Pityke, paszomány, szekeresgazdák viselete és életmódja" címmel rendezett konferenciát 2011. november 18-20. között a Komárom-Esztergom Megyei Népművészeti Egyesület, melynek egyik előadója volt Dr. Hajdu Tamás PhD gombkötő és paszományos népi iparművész, történelem szakos kollégánk.

A Nádasdy-vár Művelődési Központban és Könyvtárban 2011. december 9-én nyílt meg Dr. Hajdu Tamás  "A legmagyarabb mesterség" – a gombkötő című viselettörténeti kiállítása, ahol kollégánk előadást is tartott. A kiállítást Hevér Mihályné, a Tinódi Gimnázium igazgatója nyitotta meg.

Versenyeredmények is szép számmal születtek.  Iskolai versenyként kell számon tartani a Tinódi-Szeibert pályázatot, melynek történelmi témája idén "Vas megye a Rákóczi szabadságharc idején" volt. Oklevélben és könyvjutalomban részesült Dávid Anikó 12.B osztályos tanuló (felkészítő tanár: Lukács Katalin) és Bogdányi Márk 10.B osztályos tanuló (felkészítő tanár: dr. Hajdu Tamás). A többi eredmény között kell megemlíteni a Megyei Történelmi Csapatversenyt és a Savaria Történelemversenyt. Iskolánk 11.C osztályos tanulóiból álló csapat (Bodorics Anett, Kopácsi Lilla, Szabó Annamária) bejutott a székesfehérvári Tarsoly Ifjúságért Egyesület az Európai Unióról rendezett vetélkedőjének országos döntőjébe. A több mint 160 résztvevőből álló versenyen csapatunk a 12. helyezést érte el. (Felkészítő tanár: Szalai Viktória)

Lebonyolítottuk januárban a tizenkettedikeseknek az írásbeli kisérettségit, majd márciusban a tizenegyedik évfolyam adhatott számot tudásáról a szóbeli kisérettségin. Májusban és júniusban lezajlottak az érettségi vizsgák, melyekre tanulóink sikeresen felkészültek. Szakmai továbbképzéseken, könyvbemutatókon több alkalommal részt vettünk, mindez hozzájárul a szakmai munka további fejlődéséhez. Továbbra is segíti a diákokat a Tinódi Gimnáziumért Alapítvány, melyhez számos esetben pályázhattak tanulóink.

Reméljük a következő tanévben is sikeres lesz a történelem munkaközösség, újabb versenyeredmények öregbítik majd az iskola hírnevét.

dr. Hajdu Tamás PhD.
Lukács Katalin
Szalai Viktória
szaktanárok

 

 

 

Zenei élet

A 2011/12-es tanévben gazdag zenei élet zajlott iskolánkban. Vegyük sorba az eseményeket!

A Lantmacabre csapat tagjaival már tavaly nyáron elkezdtünk készülni a Vándorélet Liszt Ferenc nyomában című versenyre. A „Lisztománia” négy hónapon keresztül tartott izgalomban bennünket, s végül egy közös sütizéssel ünnepeltük országos 8. helyezésünket.

97 tanuló vett hangversenybérletet az idén. Két koncerten tapsolhattunk a kiváló zenészeknek. A Savaria Szimfonikus Zenekar a Kossuth-díjas Medveczky Ádámmal az élen Liszt legnépszerűbb darabjaiból válogatott. A második hangverseny különleges zenei csemegének ígérkezett: Budapestről érkezett a Borbély Műhely jazz formáció. Műsorukkal Kodály Zoltánra emlékeztek, ennek megfelelően egy-egy művet meghallgattunk eredeti formájában, majd ugyanennek a műnek jazz átirata következett.

Az ünnepi műsorokat más-más osztály készítette – 12.A, 10.D, 11.C –, de valamennyien saját énekükkel emelték a műsor színvonalát. Október 6-án a városi ünnepségen mi emlékeztünk meg az aradi vértanúkról, ahol fiúkórus és Hindi Fatima szólóéneke csendült fel.

Kórusunkra rengeteg feladat várt a tanévben. Kezdődött a jubileumi gálaműsorral, amelyen először szerepeltek velünk az „újoncok”, azaz a kilencedikesek. Hagyományos fellépéseink mellett – szereplés a Szent László és a Szent Miklós templomokban, Ballagás, Éneklő Ifjúság, tanévnyitó, tanévzáró – új szín és lehetőség volt énekelni Szekeres Adrien koncertjén. Sokat próbáltunk, az utolsó héten mindennap gyakoroltunk, hogy a 3 szólamú kíséret tisztán és szépen szólaljon meg a Szeretet ünnepén és a Mennyből az angyal című dalokban.

A Polgármesteri Hivatalban kétszer is énekeltünk: karácsony előtti fellépésünket a tévé is felvette, és többször lejátszották az ünnepek alatt. Másodszor városunk pedagógusait köszönthettük műsorunkkal.

Igazán hangulatos este volt a Kossuth téri nyár nyitó koncertje, amelyet a Nádasdy iskola kórusával közösen adtunk.

A tavaszi programok kellemes meglepetése volt 8 fős kamarakórusunk kiemelt arany minősítése. Júniusban sikerrel szerepeltek a Várban megrendezett gálaműsoron is.

Június 11-én, egy esős reggel indultunk jutalom kirándulásunkra. Az eső azonban nem szegte kedvünket, kicsit módosítottunk a programon, s azután az idő is nekünk kedvezett, hisz délre kisütött a nap. Pápán megtekintettük a református gyűjteményeket, fagyiztunk, énekeltünk a templomban, majd még egy kis „parkolós” focira is sor került. Ezután Csönge felé vettük az irányt, ahol énekkel és focival zártuk a napot.

Az Éneklő Ifjúság hangverseny előtt búcsúztunk végzőseinktől – Sáray Petra, Bónicz Patrícia, Szabó Martina, Szabó Mónika, Sinka Anikó, Rozmann Nóra, Németh Zsófia, Szakács Eszter, Haller Ákos, Csizmadia Gábor –, köszönjük, hogy négy éven keresztül mindig számíthattunk rájuk, bízunk abban, hogy a zene és az ének végigkíséri életüket.

Kórusunk munkáját segítette Nagy Péterné tanárnő zongorakíséretével, Szijártóné Lepsényi Ildikó tanárnő énekével és biztató mosolyával, Haller Ákos és Paukovics Gergely gitár-, Vincze Kata trombitakíséretével – köszönet érte.

Jóleső érzés vastaps kíséretében levonulni a színpadról – ebben a tanévben sokszor átélhettük ezt az élményt, reméljük, jövőre is így lesz!

Pernecker Csilla
szaktanár
Énekkaros kirándulás

Rajz és vizuális kultúra

Tanórai feladatok (Best of)

Egyiptomi motívumok

Egyiptomi motívumok

Az első évfolyamosok munkái. Az egyiptomi művészet a mai napig nagyon népszerű, ezt többek között karakteres ábrázolási jegyeinek köszönheti. Ebben a feladatban egy-egy egyiptomi falfestményből kellett kiindulni a diákoknak. Ahogyan az egyiptomi rajzmesterek, mi is négyzetrácsos nagyítással dolgoztunk. Ez rendkívül nagy pontosságot követel a diákoktól. Alkotói szabadságukat a komponálás és a színek megválasztása adta.

Nagyon sok jó, még több kiváló alkotás született. Ki kell fejeznem abbéli örömömet is, hogy némelyek a feladat kapcsán megismerkedtek a négyzetrács szerkesztés rejtelmeivel...

 

 

Aranymetszés
Csonkolt kockák

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gótikus mérművek

Gótikus mérművek

A gótikus templomok nem csupán a középkori vallásosság csodálatos mementói, de fantasztikus bizonyítékai a kor geometriai, matematikai tudásának is. A szerkesztett formákból felépülő kőcsipkék szemet gyönyörködtető burjánzása mögött mértani tudatosság rejlik.

A feladat első részeként egy-egy egyszerűbb mértani szerkesztést kellett ábra alapján értelmezni a diákoknak. Írószerben vásárolt modern eszközeink ellenére a három, vagy négykaréjos ívek megrajzolása nem volt könnyű feladat.  Ha azonban nagyjából készen állt a kis ábra, akkor motívummá alakítva ezeket kirakójátékba kezdtünk. A középkori ábrákból kialakult mintasorok részei lehetnének bármelyikünk otthonának.

 

 

Barokk motívumok

Barokk motívumok

Sok barokk város főterén találunk ún. pestisoszlopokat, melyeket a szörnyű járványok elmúltával állítottak a polgárok. Így fejezték ki Istennek hálájukat a vész elmúltáért. A mi vészünk február végén, március elején tört ki, amikor is influenzajárvány és sítábor tizedelték a Tinódisok népes seregét. Mit tehet ilyenkor a szegény maradék?

Az egyik osztállyal a Nádasdy Ferenc Múzeumot látogattunk meg, ahol különösen nagy figyelmet szenteltünk a barokk miliőnek. Egyik „túlélőnk”, Fülöp Csilla különösen jó érzékkel készített részletfotókat az egyes barokk motívumokról. Ezeket a képeket bocsátottam aztán felgyógyuló diákjaim rendelkezésére.

A barokk motívumokat papírkivágásos technikával kellett megjeleníteniük. A térbeli formákat utánzó indák, tekervények átfordítása két dimenzióba önmagában sem mondható egyszerű feladatnak. De ez még csak a tervezés fázisa. Ezután munkavédelmi előadás következett a tapétavágó (általam „sniccernek” nevezett eszköz) használatáról, majd előkerültek a kartonok és törtek az üveglapok. Mindenesetre néhány karcolással megúszta az egész tizenegyedik évfolyam és a tanterem berendezése sem szenvedett jelentős kárt.

Két iránypontos városkép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pacák

Pacákból pacákok

Minden évben okoz némi fejtörést, hogy olyan feladatot találjak a végzős hallgatóknak, melyben örömüket lelik. Remélem, ezek közé tartozott a „Pacás” feladat.

A magasabb életkor és a komoly szellemi tevékenység dacára, vagy éppen azért, egy 12. évfolyamos hallgató különös feszültséget érez, hogy feladata először nem más, mint vízfestékkel szép foltokat festeni. A vízcsepp fut a papíron, összefolynak a színek, zöldbe harapja egymást kék és sárga. Amíg a folt szárad, még semmi sem végleges.

A „szép” pacákat ezután továbbrajzoltuk. Itt már beindulnak az asszociációk, jöhet Freud és elemezheti, ki miért és azt rajzol, amit. A lényekké alakult foltokat felhasználva egy-egy rövid képregény állt össze villanásnyi humorral.

 

Sziluettek
Betűkompozíció
Rajz órán

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rajz szakkörös tipológia

Rajz szakkör

Az újrakezdők: sokan, amikor a kilencedikes pausza után a rajz tantárgy ismét bekerül az órarendjükbe, megint kedvet kapnak a rajzos pluszmunkához. Viszket Nikolettát például 11. évfolyamban érte utol a rajz óra és két osztálytársával együtt jött rajzszakkörre. Nikoletta több hónapos felkészülés után készített el egy pályázati munkát, mely iskolánk Tinódi-Szeibert pályázatának díjazott alkotása lett.

 

 

 

 

 

Kockák

Műszaki pályára indulók: Ebben az évben is többen voltak, akik felismerték, hogy a műszaki, mérnöki pályán a vizuális képességeknek milyen nagy szerepe van. Két gépészmérnöknek készülő diákunkkal például egész évben azon munkálkodtunk, hogy különböző feladatokon keresztül fejlődjön a térlátásuk: monge rendszer, perspektíva, modellezés, keresztmetszetek... Ők ketten vonalzóval felszerelkezve a rajzolók csivitelésétől kissé elkülönülve dolgoztak.

 

 

 

 

 

Mesterek: titeket semmi sem tántorít el a rajz szakkörtől! Ők valamit mindenképpen szeretnének kezdeni tehetségükkel és ezért jönnek esőben, hóban, fogorvos helyett, az x tantárgyból holnapra várható szörnyű felelés ellenére is. Sáray Petra pusztán a társaság kedvéért és hogy kiélje a kreativitását. Több pályázatra is küldött képet. A Drogmentes Magyarországért pályázaton oklevelet kapott. Kiss Evelin az idei év egyetlen rajz érettségizője a továbbtanulási tervei eléréséért dolgozott kitartóan gyönyörű tanulmányrajzain. Készített csendéleteket, portrékat. Varga Evelin lelkének rezdüléseit álmodta finom, aprólékos rajzaiba. Takács Anna szereti a kihívásokat és továbbtanulási tervei is a vizuális világ felé vezetik. A 2011-es rajz OKTV pályázatra plakátot tervezett a Ma'mint'ti színjátszó csoport nyári előadásához.

 

Rajz szakkörösök

 

Panziós képzés