Erasmus+ előkészítő látogatás az ausztriai Admontban

2023. október 22-25. között ellátogattunk Admontba, mely látogatás az Erasmus+ pályázat részeként azt a célt szolgálta, hogy előkészítsük azt az egy hetes áprilisi kirándulást, melyen majd 12 diákunk és 2 tanárunk vehet részt. Fő célunk az volt, hogy megtervezzünk diákjaink számára egy olyan programot, mely hozzájárul ismereteik bővítéséhez, nyelvtudásuk csiszolásához, élményeket gyűjthetnek és barátságokat köthetnek.

Az steiermarki admonti Stiftsgymnasium és iskolánk évtizedek óta testvériskolák, és ezen program segítségével a két intézmény, a kollégák és a diákok közötti testvérkapcsolat még szorosabbá válhat. Andrea Glaser kolléganő segítségével bepillantást nyerhettünk az osztrák nyolcosztályos gimnázium mindennapjaiba. Ötleteinket összevetve megterveztük az április hét programját. A tinódis diákok délelőttönként tanórákon vehetnek részt, délutánonként pedig közös programok keretében ismerkedhetnek egymással, illetve együtt készítenek el egy bemutató előadást a környezetvédelem és fenntarthatóság témájában.

A tanulás mellett szeretnénk diákjainkkal megismertetni a környéket, Ausztria történelmét, hisz a két ország múltjában sok közös van. Épp ezért az előkészítő látogatás során megterveztük és feltérképeztük a kirándulási lehetőségeket is. Egyik úticélunk Bad Ischl volt, ahol megnéztük a Kaiservilla-t, mely Ferenc József császár és Erzsébet királyné nászajándéka volt és a Habsburgok nyári vidéki rezidenciájaként szolgált. A császár később a villát átépítette, az alaprajza egy E betűt formáz, ezzel is felesége iránti tiszteletét akarta kifejezni.

Következő állomásunk Gmunden volt, mely egy kedvelt üdülőváros Steiermarkban a Traunsee partján. Itt egy libegő vitt fel minket a Grünbergre, ahonnan csodás kilátás nyílt a tóra és a városra. A hegyről élménydús túrákat lehet tenni, és egy szuper lombkorona tanösvényt is be lehet járni. Amennyiben az időjárás engedi, áprilisban szeretnénk a tavon egy sétahajózást is tenni.

Természetesen megtekintettük Admont fő nevezetességét is, az 1074-ben alapított bencés apátságot. Ma 27 bencés szerzetes él itt. Két órát töltöttünk a könyvtárban, mely a világ 8. csodájának számít, hiszen ez a világon a legnagyobb kolostori könyvtár. A hozzá kapcsolódó múzeumban kisfilmek segítségével tudhattunk meg még többet a rendalapító Szent Benedekről, magáról az admonti apátságról, a bencésrendről és annak szerepéről a mai időkben. Valamint festményeket, szobrokat, egyházi kincseket csodálhattunk meg.

Andrea kolléganőnkkel felkerestük a csodás környezetben, a hegyoldalban fekvő Röthelstein kastélyt, mely manapság ifjúsági szállóként működik, itt sikerült is lefoglalnunk a szállásunkat, ahol majd a remélhetőleg izgalmas és élményteli napok után megpihenhetünk.

Steiermarkot Ausztria zöld szíveként is emlegetik. Már ahogy közeledtünk Admont felé, lenyűgöztek minket az Alpok vonulatai, a kristálytiszta vizű folyók és Bad Ischl felé a gyönyörű tavak. Hol tudnánk jobban átadni magunkat a természetnek, mint egy nemzeti parkban? Admontban ezt is megtalálhatjuk. Testvériskolánk tanárai között vannak képzett hegyi vezetők, akik vezetésével áprilisban túrázni fogunk Admont folyója az Enns mentén a Nationalpark Gesäuse-ban. A park elnevezése víz morajlására és a szák között fújó szél susogására utal. Bízunk benne, hogy ez is csodás élmény lesz majd diákjaink számára.

A várost körülölelő mészkőhegyekre azonban nem merészkedünk, viszont el fogunk majd látogatni Liezenbe, ahol lehetőségük lesz majd a tanulóknak kipróbálni a hegymászást egy Kletterhalle-ban.

Hazaúton megálltunk Grazban, ahol majd a diákok is megpihenhetnek és megcsodálhatják az UNESCO világörökség listáján szereplő Eggenberg kastélyt, sétát tehetnek hatalmas, gyönyörű parkjában.

Ez alatt a pár nap alatt lehetőségünk nyílt arra, hogy bejárjuk azt az útvonalat, amelyet majd a tanulókkal is szeretnénk megtenni. Mind az iskolában, mind a városban szeretettel fogadtak minket. Egy-egy beszélgetés során fény derült az ott élők magyar gyökereire. Az osztrák emberek kedvesek, barátságosak, vendégszeretők, figyelmesek és segítőkészek, legyen szó múzeumról, boltról vagy akár az autópályáról. Mindenki számára van egy kedves mosolyuk.

Köszönettel tartozunk osztrák kolléganőnknek, Andreának, aki nyitottságával, ötleteivel és lelkesedésével segített a 3 nap alatt tartalommal megtölteni elképzeléseinket.

Bízunk abban, hogy az április 20-26-ig tartó admonti Erasmus-kirándulás maradandó élmény lesz annak a 12 diáknak, akik részt vehetnek ezen a programon.