« 2019. november »
H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
Az Országos Kazinczy-versenyen

2012-ben – a Vas megyei fordulón elért 2. helyezést követően – engem ért a megtiszteltetés, hogy képviseljem régiónkat a Kazinczyról elnevezett Szép Magyar Beszéd verseny országos döntőjén. A rendezvény összességében négy napot ölelt fel.

Április 19-én, csütörtökön, 6 órakor, Nagy Péterné tanárnő szállított Győrbe autóval, aki a továbbiakban is minden helyszínre lelkiismeretesen elkísért. Az első napon a Kazinczy Gimnázium igazgatója köszöntötte a résztvevőket, majd röviden ismertette a megmérettetés menetét és beosztását. Idén az elmúlt évektől eltérően csak két fő kategóriát különítettek el: szakközépiskolait illetve gimnáziumit, mivel utóbbi csoportba sorolták a határon túli döntősöket is. Ezen részlegen belül további két egységet különböztettek meg, gimnázium 2 valamint gimnázium 1-t, 43-42 fővel. Számítógép segítségével engem a második csoportba soroltak. A megnyitó után némi szervezési problémát áthidalva végre elfoglalhattuk szállásunkat egy közeli, rendezett, jó állapotban lévő kollégiumban. A fő étkezéseinkről viszont igazán körültekintően gondoskodtak, változatos fogásokat felvonultatva.

Az első megmérettetésünkre pénteken reggel került sor, mikor szabadon választott szövegünket kellett bemutatnunk a zsűri tagjainak. Bírálóink személyében neves és elismert nyelvművelőket tisztelhettünk. A bizottság elnöke Dr. Bencédy József, Lőrincze-díjas főiskolai igazgató volt, a társelnök pedig Maróti István, az Anyanyelvápolók Szövetségének főtitkára. Rajtuk kívül Karsainé Horváth Klára, Kazinczy-díjas tanárnő, illetve Török Annamária Kazinczy-díjas rádióbemondó, valamint Wacha Imre Kazinczy-díjas főiskolai docens értékelt. Ebéd után folytatódott a verseny az írásbeli fordulóval, melynek során harminc perc állt rendelkezésünkre, hogy néhány mondatot elemezzünk hangsúlyozásuk szempontjából. Ezt a speciális – szüneteket, fő-, mellék-, és szakaszhangsúlyokat értékelő – jelölésrendszert a megyei fordulót követően kezdtem elsajátítani Nagy Péterné tanárnő útmutatásával.

Szombaton délelőtt vehettünk részt a döntő harmadik állomásán, amikor mindegyikőnknek ugyanazt a szöveget kellett értelmezően felolvasni, további támpontot adva ezáltal a zsűrinek az összehasonlításhoz. (Természetesen elkülönítettek minket az ismertetés ideje alatt, hogy ne hallhassuk versenytársaink ,,produkcióját”.)

Az est folyamán a Győri Nemzeti Színházba (Fenyő Miklós szereplésével) az Aranycsapat című előadásra voltunk hivatalosak, ami egyrészt tökéletes lehetőséget nyújtott a verseny izgalmainak levezetésére, másrészt csodás élményekkel gazdagított bennünket.

Az eredményhirdetés feszült pillanatait vasárnap délelőtt élhettük át. A díjkiosztás sajnos várakozásaimmal ellentétes eredményt hozott, melyben közrejátszott, hogy főként fiúk, győriek, és határon túli versenyzők nyerték el a tíz Kazinczy-érem egyikét, valamint a további ,,különdíjakat”. Mindennek ellenére úgy érzem, tapasztalatgyűjtés szempontjából igazán széles tárházat vonultatott fel számomra az itt eltöltött négy nap.

Ezúton is szeretném megköszönni Nagy Péterné tanárnőnek a sok időt és energiát, amit a felkészítésemre áldozott, illetve azt, hogy segítőkészen támogatott és kitartott mellettem az elsőtől az utolsó pillanatig.

Takács Anna
11.B osztályos tanuló