« 2021. február »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
2013-2014 Műveltségi verseny

Ying-yang, avagy a műveltségi verseny kirándulásának élménybeszámolója

 

Műveltségi verseny - kirándulás

Az egyensúly. A világ, amelyben élünk, sokszorosan összetett rendszer. Az egyik vezérlő elv, amely ezt a rendszert működteti, az egyensúlyra való törekvés.

Eddig minden kiránduláson, melyet a műveltségi verseny győztes csapatainak szerveztem, nagyon jó időnk volt, pedig egyszer sem alkalmazkodtunk tudatosan az előrejelzésekhez. Spontán szerencsénk volt. Most az egyensúly (esetleg a statisztika) törvényszerűség

einek következtében hűvös, esős időben indultunk útnak. Két szabadtéri túrára szerettem volna elvinni a csoportot, de az égiek ezt nem akarták, így egyből Keszthely felé vettük az irányt.

A balatoni városban először egy trópusi pillangó és egzotikus hüllőkiállítást szerettünk volna megtekinteni, de sajnos a múzem nem volt nyitva. A magyar idegenforgalom e jelentős központjában semmi nem jelezte a turisták számára, hogy ezen a napon zárva van a létesítmény, és még telefonszámot sem tettek a reklámtáblákra. No mindegy, irány a Helikon Kastélymúzeum vadászati kiállítása. Szerencsére itt minden rendben volt! A nagyszabású vadászati múzeum, mely a kastélytól nem messze egy különálló épületben található, nemcsak a vadászlátogatók szívét dobogtatja meg, hanem maradandó élményt nyújt minden érdeklődőnek. A trófeák külön-külön és egymást kiegészítve is a különlegességet tükrözik, méltó emléket állítanak gyűjtőknek, élményt és ismereteket adnak vadászoknak és érdeklődőknek.

Az első teremben kaptak helyet Windisch-Gratz Ferenc József, Széchenyi Zsigmond, Kittenberger Kálmán, dr. Szederjei Ákos és Dózsa György trófeái. Hidvégi Béla, egy idegenbeszakadt hazánkfia felajánlását, azaz vadászzsákmányát az emeleten élőképekben mutatja be a kiállítás. Egy vadász számára ez maga a paradicsom. Kontinensenként tematizálva, több száz gyönyörű nagyvad van tökéletesen kipreparálva, sokszor életszerű pozíciókban. A minimális állatvédő lelkülettel rendelkezők számára ugyanakkor nagyon bizarr és egy kicsit szomorú hely ez. Persze, aki érzékeny erre, az valószínűleg be sem fizet egy vadászkiállításra.  Egyet viszont le kell szögeznünk: turisztikai szempontból profi a tárlat. Jó az ár-látnivalóarány (500 ft/ diák), kedvesek a teremeőrök, maradandó élményt nyújt a múzeum.

Mivel az idő javulni lászott, úgy döntöttünk, megnézzük Zalaszántó egyik különleges látnivalóját, a buddhista sztupát.  A Buddha-szentély, amely a béke, boldogság, megvi

lágosodottság szimbólumát képviseli, dél-koreai és osztrák felajánlások alapján épült Magyarországon a 90-es évek elején, és személyesen a dalai láma szentelte fel. A harminc méter magas, hófehér templom Európa legnagyobb ilyen jellegű épülete. Az imazászlókkal körülvett területen egy kis kolostort és kegytárgyakat árusító boltot is találtunk.  Nagyon nyugodt, békés hely ez. Mindenkinek tudom ajánlani, aki egy picit el akar szakadni a zűrös hétköznapoktól. Lefelé tartva a hegyről, a medvehagymák illatfelhőjében egy tanösvényen haladtunk, ahol a táblákon a Kovács-hegy élővilágáról olvashattunk információs táblákat.

Ezen a kiránduláson valóban egyedi látnivalókban volt része a diákoknak. És hol van az egyensúly? Egy nyugati kultúrkörben nevelkedett multimilliomos vadölő extrém múzeumától eljutottunk az életet minden formájában tisztelő ázsiai buddhista szerzetesek emlékhelyére. Hát itt!

Vígh Viktor
DÖK segítő tanár

 

 

 

 

 

 

Műveltségi verseny - reál

2014. március 31.

A műveltségi verseny reál fordulóján iskolánk 12 osztályának versenyzői, valamint a Gárdonyi iskola 1 csapata vett részt. Matematikából Lőke Dóra tanárnő, földrajzból és biológiából Vígh Viktor tanár úr, fizikából Gacs Miklós tanár úr állított össze érdekes, néha könnyebb, néha nehezebb feladatokat.

1. helyezett 12.B osztály

2. helyezett 9.A osztály

2. helyezett Gárdonyi csapata

 

 

 

 

 

 

 

Műveltségi verseny - humán

2014. február  10-én a humán tárgyak fordulóját rendeztük  meg  a műveltségi versenyek sorozatában.

Először a Lukács Katalin tanárnő által összeállított anyanyelvi feladatsort kellett megoldanunk. Különféle szójátékokkal, nyelvhelyességi feladatsorokkal mérhettük meg tudásunkat. Az ének-zene körben osztályfőnökünk, Pernecker Csilla tanárnő készített számunkra egy totót és egy zeneiskolások által preferált ritmizálást. Mi ezt nagyon élveztük. A következőkben a Biblia Ószövetségének legismertebb jeleneteit kellett híres művészek, például Caravaggio festményei alapján beazonosítanunk. Ezt a fordulót Grodvaltné Martos Veronika tanárnő készítette. A történelmi forduló megoldásakor minden csapat lázba jött, mivel a sárvári vár védelmét kellett stratégiailag megszerveznünk, Dr. Hajdu Tamás tanár úr jóvoltából. A csoportunk fiú tagjai rendkívül élvezték ezt a feladatot. A megmérettetés végén az első öt helyezett osztály nevét ismertette Vígh Viktor tanár úr.

Reméltük, hogy minél később mondják ki osztályunk nevét. Végül legnagyobb örömünkre és meglepetésünkre a mi  nevünk hangzott el utoljára, azaz mi nyertük meg ezt a fordulót, mellyel együtt sütemény jutalomban is részesültünk. Legközelebb is igyekszünk hasonlóan sikeresek lenni.

Dhellem Anna és Vincze Kata
11.B osztályos tanulók

 

 

 

A műveltségi verseny humán fordulóján iskolánk 11 osztályának versenyzői, valamint a Gárdonyi iskola 1 csapata vett részt .

1. helyezett 11.B osztály

2. helyezett 12.B osztály

3. helyezett 10.B osztály

 


A műveltségi verseny idegen nyelvi fordulóját december 2-án rendeztük meg, amelyen iskolánk 15 osztályának versenyzői, valamint a Gárdonyi iskola 2 és a Nádasdy iskola 1 csapata is részt vett.

 

1. helyezett 12.B osztály

2. helyezett 10.B osztály

3. helyezett 10.A osztály

Az osztályok versenyében az első helyet a 12.B osztály, a másodikat a 10.B szerezte meg, a harmadik helyen pedig a 10.A osztály végzett. A nyertesek süteménnyel ünnepelhették győzelmüket. Az általános iskolás csapatok is lelkesen küzdöttek, az ő remek szereplésük jutalma szintén sütemény volt.

Évek óta színesíti egy osztályok közötti vetélkedősorozat iskolánk diákjainak életét, melyben tudásukról, műveltségükről, ismereteikről adhatnak számot három területen: az idegen nyelvi fordulót hamarosan követi majd a humán, ill. reáltárgyakhoz kapcsolódó játékos vetélkedő. Az egyes fordulók célja nem maga a verseny, sokkal inkább az, hogy a diákok jól érezzék magukat az érdekes és vidám feladatok megoldása közben, miközben ismereteiket is gyarapítják és megtanulnak csapatban együtt dolgozni. A feladatokat összeállító tanárok figyelnek arra, hogy a legfiatalabbak is eséllyel induljanak a küzdelemben, ezért az angol és német nyelvű országokkal kapcsolatos első forduló országismereti feladatai magyar nyelvűek voltak. Nagy örömünkre három általános iskolás csapat is részt vett a vetélkedőn: kettő a Gárdonyi, egy pedig a Nádasdy iskolát képviselte.

A német nyelvű országokhoz kapcsolódó első feladatban öt várost (Köln, München, Luzern, Bécs, Berlin) kellett felismerniük a diákoknak egy-egy képmontázs segítségével és válaszolniuk kellett a nevezetességekhez és helyi hagyományokhoz kapcsolódó kérdésekre. A második feladatban tíz ­- híres emberekkel, eseményekkel kapcsolatos - állításról kellett a diákoknak eldönteniük, hogy igaz vagy hamis, majd a hibákat kellett kijavítani. A harmadik feladatban minden csapat villámkérdéseket kapott.

A műveltségi vetélkedő kérdései az angolszász országok közül elsősorban Nagy-Britanniára és az Amerikai Egyesült Államokra vonatkoztak. Az első feladat egy feleletválasztós teszt volt, melyben Nagy-Britannia földrajzával, jelképeivel, jelentősebb városaival és kiemelkedő alakjaival kapcsolatos kérdésekre kellett a diákoknak válaszolniuk. A második feladatban egy keresztrejtvényt kellett megfejteniük. Vízszintesen angol és amerikai írók, valamint műveik hőseinek a nevét kellett a rejtvénybe írniuk, függőlegesen pedig egy híres angol drámaíró-költő nevét kapták megfejtésül. Végül körutazást tettünk az Egyesült Államokban. A keleti partvidékről indulva tíz amerikai városba látogattunk el. A jellegzetes épületeket, nevezetességeket bemutató képek, valamint közismert események, ünnepek vagy a becenevük alapján kellett a tanulóknak felismerniük a városokat. Az osztályokat képviselő diákcsoportok végig lelkesen, jó hangulatban dolgoztak. Remélem, a vetélkedőt szórakoztatónak találta a diákság és sikerült néhány érdekes információval bővítenie meglévő ismereteit az angolszász országokról.

Gratulálunk a győzteseknek és minden csapatnak sok sikert kívánunk a további fordulókhoz!

Bognár Nóra és Csejteiné Libricz Henriett
szaktanárok