Öt tanúhegy egy nap alatt!

A 11.A osztály lelkes túrázói egy különleges kiránduláson vettek részt április végén. Öt bazaltsapkás tanúhegyre másztunk fel egy nap alatt! Aki bármelyikre már feljutott, az pontosan tudja, hogy mekkora kihívásról van szó. A Tapolcai-medence különleges geológiai látványosságai az egykori felszín magasságát bizonyító tanúhegyek. A pliocénkori vulkanizmus során a felszínre jutó bazalt megvédte az alatta lévő üledékes kőzeteket a lepusztulástól, így keletkeztek a medence kúp, csonkakúp alakú kiemelkedései.

A kiindulási pontot vonattal, majd busszal közelítettük meg. Hegyesd falu a mellette álló csúcsos tanúhegyről kapta a nevét. A hegyesdi kúp a nagytestvéreihez képest alacsonyabb (281 m), de a feljutás a tetején lévő várromhoz igen meredek úton lehetséges. Innen láttuk meg először az előttünk álló útvonalat. A csúcsról pocsolyákkal teli erdőben, majd egy legelőn átvágva jutottunk Tapolca-Díszel nevezetű faluba. Innen indul a turistajelzés a Csobáncra (378 m). Ez a tanúhegy csonkakúp alakú és a tetején szintén várromot találunk. A kibukkanó napocska sugarai jelentősen javították a hőérzetünket, ezért itt ebédeltünk. A hegyről leereszkedve Káptalantóti vendéglátóipari egységében felfrissültünk, majd nekivágtunk a harmadik puklinak, a Tóti-hegynek (347 m). Az idő sajnos igencsak eljárt felettünk, emiatt csapatunk a hegy lábánál lévő parkolóban tízről négy főre csökkent. A Gulácsra (393 m) már fejlámpával mentünk fel. A Badacsony lábánál megpihentünk, és az utolsó energiatartalékjainkat felhasználva elindultunk felfelé. A Bujdosók-lépcsőjén túljutva nemsokára a Kisfaludy-kilátónál 438 m magasságban voltunk, a tanúhegyek fejedelmének csúcsán. Az óránk ekkor 23.30-at mutatott. Öt tanúheggyel és 36 km-rel a lábunkban még le kellett ereszkednünk a sátrainkhoz. Szerencsére addigra a lányok megfőzték a gulyáslevest, így jóllakottan, de hullafáradtan bújtuk a hálózsákjainkba.

Minden tanúhegy egyedi, mindegyikre más-más módon lehet feljutni és mindegyikről más a panoráma is. A Tapolcai-medence a tanúhegyeivel Magyarország legszebb tájképét adja. Büszke vagyok a tanítványaimra, akikkel végigjárhattam ezt a komoly teljesítményt igénylő túrát.