« 2024. április »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
Vizuális kultúra
Gyakorlati feladatok a 2015-ös évben
Kukoricás önarcképek
Pauszgrafika
Épületek
Színtan
Nyomatok
Diákmunkák
Sárvári képeslapok
Görög fríz
Növényi motívum
Szakkör
Sziluett
Egykori tanáraink portréi

Stilizálás

A stilizálás leegyszerűsítést jelent. Valójában a legtöbb ábrázolás általánosít, összevon, csupán a mérték változik. A bennünket körülvevő csodálatos formai gazdagságot, ami térben körüljárható, minden érzékszervünkre hatással van, a stilizáló rajz gyakran egy vonallal képes kifejezni. A hippi-mozgalom ötágú kisvirágja vagy a kettőspont-zárójel mosolygása a leegyszerűsítés egyik véglete.

A kilencedikesekkel egyrészt az egyiptomi hagyományokat követve, másrészt a tavaszt üdvözölve álltunk neki a munkának. Olyan leegyszerűsítést vártam el tőlük, ami megőrzi az adott élőlény karakterét.

A vázlatosan felskiccelt ötleteket először motívummá kellett nemesíteniük. Ezután megharcolták első csatájukat a szikével, papírmetszetté alakítva munkájukat. Ha jól emlékszem, nem folyt vér… J

Pauszgrafika

A pauszgrafika első szárnypróbálgatásaira tavaly került sor, amikor a kilencedikes vendéglátós csoporttal kezdtünk el kísérletezni a térhatások forgatásával, formai, grafikai átalakításával. Idén a 11. évfolyam Vizuális kultúrát választó diákjaival több feladaton keresztül a térábrázolás „röghözkötött”, tehát „rögös” útját jártuk. Ezért jó volt lazításnak ez a feladat, ahol a tanév számomra legkedvesebb munkái születtek meg.

Érdekes, szokatlan nézőpontból készült felvételekre volt szükségünk, tehát a csoport szétszéledt és fotózott - úgy nagyjából - mindenki. (Kiderült kinek milyen okos a telefonja, melyik merült le, stb.) A felvételeket következő hétre különböző méretekben kinyomtatva kapták vissza. Ezeket felhasználva kellett összekombinálniuk a saját képüket átrajzolva egyes részleteket a pauszpapírra.

Érdekes megfigyelni azt, hogy milyen részleteket vettek észre az iskolában. Több képen megörökítették a kosárpalánkot, ami - mint az a szünetekben is jól látszik – népszerű. Külön örültem annak, hogy feltűntek a fotókon olyan diákmunkák, amikkel mi, rajzszakkörösök díszítettük az iskolát.

A végeredmény pedig, szerintem, lenyűgöző: a rajzokon keveredik tér és idő. A vonalakból ráismerünk az iskola lépcsőfordulóira, külső-belső tereire, de ott látjuk a faragott kopjafa motívumait vagy a régen végzett diákok tablóképeit is.

Mi, tinódisok, nézzük ezeket a képeket és otthon érezzük magunkat a kompozíciók kavargó világában, akármilyen szürreálisak is.

Rajz szakkör

Az idei évben a rajz szakkör néhány új taggal bővült. Örömömre szolgált, hogy egész évben dolgozott a csapat, bár a lelkesedést 9-10. órában nem mindig várom el. De abban sem volt hiány.

A szakkörön többféle elvárásnak szeretnék megfelelni. Gyakorolni kell a hagyományos technikákat és kompozíciós feladatokat, de ugyanakkor kreatív, újszerű kihívásokra is szükség van.

Ebben az évben nem volt Gimigaléria a várban, viszont a rajzszakkörösök dekorációja többek között része volt az iskolai karácsonyi műsornak, és segítségükkel díszítem folyamatosan diákmunkákkal az iskola folyosóit és tantermeit.

Bodó Béla és… portréja a biolabor termeit díszíti a 2014-es tanév kezdete óta. A tanév végén elkészítettem a Csontos Miklóst és Incze Józsefet ábrázoló grafikámat, amivel teljessé vált a régi tanárokról elnevezett tantermek arcképcsarnoka.

Többféle pályázaton is részt vettünk.

Nagyon kevés időnk volt felkészülni a Szent László életével foglalkozó pályázatra. Ezek a munkák a Nádasdy Ferenc Múzeum vendégei voltak.

Szép feladat volt a Végh Martin emlékére meghirdetett illusztrációs munka. Valamennyi rajzszakkörös, illetve több tinódis diák is adott le pályaművet. A képekből rendezett tárlat a Gimigaléria első hivatalos kiállítása lett. Első helyezést ért el Major Marcella (10.A) monotípiával, második helyezett lett Reiber Nikoletta (9.C) színes ceruzával készített munkája, és a diákok körében is méltán sikeres volt a harmadik helyezést elért Schlögl Robin(11.B) festmény. Ötletes tárgyi emlékezete marad Martin meséjének Szabó Dorina (10.A) esernyője, de különdíjat kapott Simon Jenna (11.D), Tendli Noémi (12.B) és Berkes Szabina (12.B) is. Különleges ajándék volt számunkra, hogy valamennyi pályázóval ellátogathattunk tavasszal a Somlóhoz, ahol Topár Zsolt vendégei lehettünk.

Az év legjelentősebb sikere, hogy Schlögl Robin (11.B) második helyezést ért el a Szombathelyi Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium Krisztus arcok című rajzpályázatán.

Robin mellett Tendli Noémi munkái képviselték az iskolát a középiskolai diáktárlaton. A beküldött pályaművek közül mindkettejük egy-egy képe került be a kiállítási anyagba, amit meg is néztünk közösen május végénSzombathelyen a NYME B csarnokában. Ugyanezen a szakmai kiránduláson látogattunk el a Szombathelyi Képtárba is, ahol az alapképzésükön végzett kézműves és képi ábrázolás szakosok diploma kiállítását csíptük el.

A rajzolásban való jártasság elmélyítése, ízlésünk művelése, kreativitásunk állandó próbatétele fejleszti személyiségünket. Mindezt csoportban megtapasztalni óriási lehetőség, hiszen az állandó változásban, interakcióban alakul ki lassan az a biztos belső irány-arányérzék, amivel képesek leszünk alakítani a környező világot.

Grodvaltné Martos Veronika
szaktanár