Tizennyolcadik túra - Börzsöny

Időpont

2011. május 27-29.

Résztvevők

Németh Dorián 12.B, Németh Gergő, Horváth Norbert, Szalai Erika, Sélley Máté 10.C, Fülöp Ákos, Horváth László 12.C, Ferencz Zoltán, Takács Attila, Grodvalt Ottó, Vígh Viktor, Mázli

Útvonal

Sárvár- Kemence - Dr. Kenyeres Balázs forrás - Nagy-Mána - Csőványos - Kóspallag - Márianosztra - Sárvár

Részletes útvonal turistajelzésekkel

Kemencétől a kék-zöldön az Ifjúsági táborig, onnan tovább a betonúton Királyházáig. Királyházától piroson a Csóványosig. Csóványostól a kéken a Nagy-Hideg-hegyig. A turistaháztól lefelé még a kéken Kóspallagig, onnan piroson Márianosztrára.

Védett területek

Duna-Ipoly Nemzeti Park

Élménybeszámoló

A börzsönyi Bajnokok Ligája

Május végén rekkenő hőségben indultunk át a Duna másik oldalára, hogy megmásszuk Magyarország egyik legszebb vulkanikus hegységét a Börzsönyt. Döntően exdiákokból és egy vizsla kutyusból (Mázli) álló lelkes csapatunk este kilencre ért a hegy lábához, Kemencére. Mint a Himalájában túrázók, Mi is folyamatos ”műholdas” kapcsolatban álltunk a hazaiakkal, ugyanis erőteljes hidegfront érkezését jelezte a meteorológia. Tíz kilométer megtétele után érkeztünk a padokkal, tisztással, patakkal és tiszta vízzel váró Dr. Kenyeres Balázs forráshoz. Gyors vacsora után a sátrainkba menekültünk a pontosan érkező villámok és zivatar elől.

Reggel kicsit bujkálós napocskás időben vágtunk neki a hegynek. A húsz kilós zsákok alatt meggörnyedve és kúsztunk felfelé. Első komolyabb pihenőnk a panorámájáról méltán híres Nagy-Mána oldalán volt. A hidegfront utáni gomolyfelhők folyamatos épülését figyelhettük meg az völgyekkel szabdalt és erdővel borított hegyoldal felett. A Börzsöny magashegyi arcát mutatta most nekünk. Tovább indultunk és sajnos belegyalogoltunk a ”tejfölbe”. A Csóványos csúcsa (938 m) alatt már zuhogott az eső! A kilátóra azért fel tudtunk menni és a szél által terelgetett felhőkben gyönyörködtünk a Tátra látványa helyett. Az eső lába ismét csak lógott, ezért úgy döntöttünk továbboldalgunk a Nagy-Hideg hegyi turistaház felé. A vulkanikus kaldéraperem kipreparálódott sziklái, mint valami furcsa óriások kerültek néha elénk. Szuper volt túrázni! Ilyenkor az ember egyensúlyba kerül a természettel! (Fel voltunk készülve a rossz időre, ezért nem okozott gondot az eső). A turistaház melege azért jól esett most mindenkinek. A gázfőzőt használhattuk és megebédeltünk, bár a turistaház által ajánlott juhtúrós, tejfölös sztrapacska is bejött a csapatnak. Némi folyadékpótlás után ismét döntést hoztunk, amely szerint lerohanunk a hegyről és megpróbáljuk egy falusi kocsmában végignézni a Bajnokok Ligája döntőjét. Úgy is lett. Szomorkás időben, egy kicsit csúszkálva leértünk Kóspallagra. A dolog bejött, volt kocsma és a pultos néni megengedte, hogy megnézzük a meccset. A ”Barca” győzelmét útközben tárgyalva elértük a szálláshelyünket. A kulcsosház, amely mellett sátrazni akartunk foglalt volt. Egy nagyon rendes siófoki gimis osztály lakott ott. Megkínáltak fincsi gulyással, ami éjfélkor éppen jólesett. Egy randalírozó, részeg, terepjárós banda is letelepedett a padokhoz hajnal egykor, akiket a siófoki kolléga gyorsan elkergetett.

Reggel mér hét ágra sütött a Nap. Dimbes-dombos tájon értük el Márianosztrát, amely a pálos szerzeteseiről és a fegyházáról híres. A zarándokok által keresett kegytemplom és a büntetésvégrehajtási intézmény, amúgy összenőtt. Buszra pont délben szálltunk fel. Budapestet átvészeltük és fél hatkor már Sárváron voltunk. A túrát a résztvevők igencsak élvezték, és nem csak a kutya nevében, hanem az időjárásban is mázlink volt.

Ha egyszer eljössz egy túlélőtúrára, igen intenzív élményekben részesülsz. Negatív vagy pozitív, de igen intenzív élményben! Ezt garantálom!