Tizenhetedik túra - Bükk

Időpont

2010. május 21-23.

Résztvevők

Bándoli Martin (10.C), Horváth László (12.C), Hóbor Péter (12.B), Németh Gergő, Horváth Norbert, Szalai Erika, Büki Albert, Fülöp Ákos, Incze Péter, Grodvalt Ottó, Takács Attila, Balassa Viktor, Vígh Viktor

Útvonal

Sárvár – Eger – Szilvásvárad – Szalajka-forrás – Istállós-kő – Három-kő – Tar-kő – Cserepes-kő – Őr-kő-rét – Bélapátfalva – Szarvaskő – Eger – Sárvár

Részletes útvonal turistajelzésekkel

Szilvásvárad Szalajka-völgyben zöld, majd zöld háromszög az Istállós-kő. Onnan még zöld háromszög, majd kék plusz a Fekete-sár irányába. A dózer úton jelzés nélkül a Zsidó-rétig, majd tovább a kéken a Őr-kő-rétig. Innen piros, majd kék-piros Bélapátfalváig. Tovább a kéken Szarvaskőig.

Védett területek

Bükki Nemzeti Park

Élménybeszámoló

Túlélőtábor a’la Tinódi: Bükk

„Anya, ez csak egy sima, lájtos túra volt!”

Ezek a szavak hangzottak el egy túratársunk szájából  Bélapátfalván  a  vacsora  közben. A  következőkben ennek a „lájtos” túrának az élménybeszámolója következik.

Miután Magyarországra leszakadt az ég, és mindent elöntött az ár, a meteorológusok  jó  időt  jósoltak nekünk a következő hétvégére. (Néhányan a hideg és az áradások miatt nem is vállalták a kirándulást.) A  túra célpontja a Bükk, és azon belül  is Szalajka-völgy volt, ahol a hírek szerint  a  kisvonat  sínjeit  elmosta  a  patak!  Ezen  baljós  árnyak  ellenére, már  napsütésben vonatoztunk Eger felé. Este 22-kor ért a – Pesten és Egerben csatlakozókkal teljesen kiegészült – túlélőteam Szilvásváradra. A Szalajka-völgyben a már medrében hömpölygő patak és néhány homokzsák utalt  a korábbi  állapotokra. Egy mellékvölgyben padokkal kiépített helyen sátraztunk. A patak csobogása gyorsan állomba ringatott bennünket. Másnap a reggeli után, Magyarország a turisták által méltán legfrekventáltabb útvonalán a Fátyol-vízesés és  Istállóskői-barlang  felé  haladtunk. Útközben  természetesen  vettünk  füstölt  pisztrángot, amit a kisvasút megállójában fogyasztottunk el. A Szalajka-forrás szinte ontotta magából a vizet,  így most már vízzel és  a  tízórai pisztráng húsának energiájával  feltöltődve vágtunk neki a hegynek. A barlangnál a kötelező  fénykép elkészítése után megindult a  felmenet a Bükki-fennsíkra.  A  zöld  háromszöggel  jelölt  útvonal  Magyarország  egyik  legnehezebb turistaútja: másfél kilométeren emelkedik az ember 600 m szintet. A 20-30 kilós hátizsákok alatt  izzadva  vánszorogtunk  felfelé. Néhányan  imákat mormoltak  vagy  energiaitalt  szürcsöltek, esetleg az Erőss Zsolt által  (8000 m  felett a Mt. Everesten) használt  technikát alkalmazták: 10  lépés egy kis pihenő. De  felértünk! Az  Istállós-kőről a bükki karsztfennsík víznyelői,  dolinái,  zsombolyai  közt  értük  el  ebédelő  helyünket,  a  Zsidó-rétet.  Csilisbab, lencse, kolbász és egyéb „norbiabdtéjt” ételek elfogyasztása után folytattuk utunkat a Bükk híres  kövei  felé.  A  Három-kő, Tar-kő,  Cserepes-kő,  Őr-kő  a Bükki–fennsík  peremén  lévő mészkősziklák,  és  nem  mellesleg  kiváló  panorámát  is  nyújtanak  a  Bükkaljára.  Az  egyes kövek között  rendszeres a  fel és lemenet. Az Őr-kő előtt már két részre  szakadt  a  csapat.  A  kemények  felmentek  még  az  Őr-kőre és a Bél-kőre, míg a  többiek  a  lemenekülést  választották. Este  nyolckor  hulla  fáradtan érkeztünk meg Bélapátfalvára, a táborhelyünkre. A Bajnokok Ligája döntőt egy vendéglőbe néztük  végig, majd  gyorsan  lefeküdtünk. Másnap  reggeli  és már  csak  át  kellett  „sétálni” Szarvaskőre. Ezen a kb. 12 km-es,  sáros, vizenyős úton evickéltünk  fel a Szarvaskői várromhoz. A vártól gatyafékes  legurulásunk  lehetett volna az utolsó momentum a  tortúránk életében, ha a hevesi buszsofőrök nem értékelték volna a menetrend  fogalmát egyedi módon.  Így  lekésve vonatunkat az utolsó  esélyt meglovagolva 22.30-kor  értük Sárvárra. Azt gondolom ez most tényleg egy túlélőtúrára sikeredett.

Ha eljössz egyszer egy túlélőtúrára, akkor igen intenzív élményekkel fogsz gazdagodni! Pozitív vagy negatív, de nagyon intenzív élményekkel, ezt garantálom!