A harmincegyedik túlélőtúra: Pilis és a Visegrádi-hegység

Indulás

Teve-szikla sötétben

A Nagy-kevély tetején (Mos Eisley)

Mackó-barlang

Időpont

2017. szeptember 22-24.

Résztvevők

Kocsis Réka Kata (10.B), Borovics Ábel (10.A), Szakál Erik (13.T), Tuba Bence (13.T), Laczó Bettina (14.T), Vincze Lívia (14.T), Sélley Máté, Pataki Bálint, Horváth László, Szalai Erika, Grodvaltné Martos Veronika, Grodvalt Ottó, Vígh Viktor

Útvonal

Sárvár–Budapest–Pilisborosjenő–Csobánka–Pilisszentkereszt–Budapest–Sárvár

Részletes útvonal turistajelzésekkel

Pilisborosjenőtől nem jelzett úton a Teve-szikláig, onnan a K-en a Kevély-nyeregig. Innen a S és a P jelzésen Csobánkáig. Csobánkától a P+ jelzésen a Holdvilág-árokba, majd onnan a Lajos-forrásig. A Lajos-forrástól S-en a Vasas-szakadékig, majd vissza. A Lajos-forrástól a S-en a Szent-kút irányába, onnan S+-en a forrásig. Lefelé a K+, majd K a pilisszentkereszti Dera-szurdokban.

Védett területek

Duna-Ipoly Nemzeti Park

Élménybeszámoló

A három szurdok túra avagy egy egyedi túrakoktél receptje felrázva, nem keverve!

Minden túlélőtúra más. Más a helyszín, más az időjárás, más a létszám és más emberek vesznek rajta részt. Olyan ez, mint egy egyedi koktél, csak egyszer fogyasztható, utánozhatatlan, megismételhetetlen, elmesélhetetlen, nem megmutatható képekben. Én mégis megpróbálom leírni a mostani őszi túránk élményeit.

Az időjárás labilitására utal, hogy erre a hétvégére az egyik nap még napsütést, majd teljes esőt jeleztek, és ezt többször váltogatták a meteorológusok. Pénteken szerencsére napsütésben zötykölődtünk Pestig, majd onnan egy mogorva buszsofőrrel a kormánynál Pilisborosjenőig. Sajnos a Teve-sziklát csak sötétben láthattuk, így gyorsan továbbálltunk, hogy elérjük a táborhelyet, a Kevély-nyerget. Még este a sátorverés előtt feldobtuk magunkat a Nagy-kevély (534 m) csúcsára. Innen csodálatos esti panorámát láthattunk Budapest fényeire. Kicsit olyan volt, mint Mos Eisley, az űrkikötő a Csillagok háborújából. Vacsora után nyugovóra tértünk. Reggel még napsütésben kezdtük meg az ereszkedésünket (vagy inkább csúszásunkat) a hegyről. A hetes esőzés ugyanis teljesen feláztatta az erdei utakat. A Mackó-barlangnál kicsit pihiztünk, és már csúsztunk is tovább Csobánka felé. Az Oszoly-sziklánál sajnos már lógott az eső lába. Azért csak felmásztunk a panorámáért, majd menekülőre fogtuk. A falusi vendéglátóipari egység melegében ebédeltünk, majd a zápor miatt beöltöztük az esőcuccainkba. Gondolom, ezzel el is ijesztettük az égi áldást, mert innentől kezdve egy csepp eső sem esett a túrán.  A Holdvilág-árokhoz egyórás talpsimogató aszfalt után értünk el. Ez Magyarország egyik legszebb szurdokvölgye, a végén nagy tűzoltólétrával. Ezen felmászni nagy hátizsákkal olyan, mint a születés. Többféle technikát használva, de végül szerencsésen feljutottunk! A szálláshelyül szolgáló Lajos-forrás pihenőjéhez már gyorsan eljutottunk. A hátizsákokat letéve lerohantunk a Vasas-szakadékhoz. Ez egy szurdokszerű hasadék a végén egy fekete barlanggal. A csapat nagy része lemászott az üreg mélyére, hogy a megérdemelt csúcscsokit most a barlangi állatok (denevér és jó néhány óriás zugpók) társaságában fogyaszthassuk el. A Lajos-forrás pihenője olyan a túrázónak, mint egy hotel az utazónak: padok, friss vizű forrás, zöld puha gyep! Ollé! Reggel kipihenten indultunk Pilisszentkereszt irányába. A vaddisznó dagonyává alakult erdei utaknak hamar vége lett, és a Mária kegyhelyként tisztelt szent kutat simán elértük. A Dera-patak szurdok innen már csak negyed órára van. A szurdokkoktél túránkat ezen áthaladva fejeztük be. A busz, hév, metró, vonat közlekedési eszközökből álló mixet használva este fél nyolcra értünk Sárvárra.

A túra beszámolója most is ezzel a gondolattal ér véget: ha eljössz egyszer egy túlélőtúrára, akkor igen intenzív élményekkel fogsz gazdagodni! Pozitív vagy negatív, de nagyon intenzív élményekkel, ezt garantálom!