Huszonhatodik túlélőtúra: Észak-Bakony

Időpont

2015. június 5-7.

Résztvevők

Laczó Bettina 11.C, Laczó Liliána 11.C, Lőke Anna 11.C, Szalai Erika, Sélley Máté, Horváth László, Horváth Norbert, Ferencz Zoltán, Fülöp Ákos, Nagy Jácint, Bödőcs Piroska, Dr. Gidó Zsolt, Grodvaltné Martos Veronika, Grodvalt Ottó, Dr. Vígh-Szabó Melinda, Vígh Viktor

Útvonal

Sárvár – Veszprém – Porva-Csesznek – Csesznek – Dudar – Bakonynána – Tés – Várpalota – Sárvár

Részletes útvonal turistajelzésekkel

A Porva-cseszneki vasútállomásról  P-on a Cuha-szurdokban a Kőpince-forrásig, majd onnan a SZ-ön, majd csak a S-án Csesznekre. Itt a Kőmosó szurdokban P+-en. Onnan P-on az Ördög-árokban Dudarig. Dudarról busszal Bakonynánára, majd a faluból a K-en a Római-fürdőig. Innen Ko -en Tésre. Tésről busszal Várpalotára.

Védett területek

Balaton-felvidéki Nemzeti park, Bakony-Balaton Geopark

Élménybeszámoló

A Bakony szurdokai újratöltve

A Északi-Bakony szurdokvölgyei hazánk egyik legkülönlegesebb geológiai képződményei, formaviláguk rendkívül változatos. Itt már járt a túlélőtúra csapata 2003-ban (lásd 4. túra). Az idén úgy döntöttem, itt az ideje leporolni és újratölteni a túrát a fordított útvonalon!

A Porva-cseszneki vasútállomásról délután hat körül indultunk a Cuha-patak mentén északi irányba. A völgyben az út és a patak két szerelmeskedő kígyónak tűnik a térképen. Ez a valóságban azt jelenti, hogy vagy nyolcszor kell átkelni a patakon a csúszós köveken és az uszadékfákon[1] egyensúlyozva. Kis vízben ez nem problémás, de áradáskor már csak gumicsizmában érdemes erre vállalkozni. Most nekünk szerencsénk volt, így csak néhányan merültünk el térdig a vízben, hogy utána csuromvizes zokniban cuppogjunk tovább. Vinyén a Kőpince-forrás biztos bivak[2] hely, forrással, padokkal, barlanggal. Itt aludtunk. Gidó tanár úr monológjainak és a patak csobogásának monoton hangja mély álomba ringatott bennünket. Másnap kora reggel innen indult a Bakony Nemszázas teljesítménytúra, így a rohanó turisták és a sátorból éppen kikászálódó alulöltözött csapatunk elég nagy kontrasztot képezett, ezért kölcsönösen jól megbámultuk egymást. Reggeli után amilyen gyorsan csak tudtunk áttúráztunk a Cseszneki vár alá, a Kőmosó-szurdokba. Itt építették ki Magyarország első via ferrata[3] útvonalait (C,D és E nehézségűek), és ezt többen szerettük volna kipróbálni. És lőn. A csapat fele a könnyebb C, míg a másik fele a közepes D utat járta be. Közben az ebédet is elköltöttük, így csak négy körül indultunk tovább. A nagy hátizsákok, a teli has, a meleg és a fáradt karok miatt lajhársebességre kapcsoltunk. A harmadik szurdok így igen nehezen akart csak elérkezni. Az Ördög-árok aztán nagyon kellemes meglepetést okozott mindenkinek. A völgybe hatalmas sziklák gördültek be, a viharban kidőlt fák természetes viaduktokat képeztek, és kisebb-nagyobb vízesések tették igazán kalandossá az átkelést. Mivel busszal szerettünk volna Dudarról Bakonynánára menni, ezért egyre jobban iparkodni kellett. Ez már fájt! Valamilyen isteni csoda segítségével éppen elértünk a járatot, így nem kellett a betonon plusz hét kilométert megtennünk. Bakonynánán kis frissítők és csocsózás[4] után, már sötétben értünk a Gaja-patak szurdokába. Vasárnap, a reggelit követően megcsodáltuk túránk legszebb szurdokát és vízesését, az úgynevezett Római-fürdőt. A völgyből kimászva a ”biztos a jelen haladunk” nyugalmában tévedtünk el! A „Vágjunk át!” mondat logikusnak tűnik minden kezdő agyában, de aki már többször rövidített erdőben, az tudja, ilyenkor jobb a „Menjünk vissza az utolsó jelig!” című opciót választani. De a kaland az kaland! Akkor legyen! Vágjunk át! A kezdeti lelkesedés hamar lelohadt a támadó kullancsokkal teli csalánossal kezdődő, majd egyre emelkedő vízmosáson átkelve. Szerencsére hamarosan találtunk egy földutat, amin már gyorsan haladva újra felvettük a kék négyzet jelet. Ez a hétvége, úgy látszik, az aktív sport hétvégéje volt a Bakonyban, mert most extrém kerékpárosok népes hada nehezítette továbbhaladásunkat. (Azért örültem, hogy vadászokkal és hadgyakorlatozó katonákkal már nem futottunk össze!) A tési szélmalmokat is megnéztük, majd Várpalotán átszállva Sárvárra utaztunk a számunkra sleeping car-rá alakult vonattal. Fél hatra értünk haza.

Ha eljössz egyszer egy túlélőtúrára, akkor igen intenzív élményekkel fogsz gazdagodni! Pozitív vagy negatív, de nagyon intenzív élményekkel, ezt garantálom!

Vígh Viktor
biológia-földrajz szakos tanár

Fényképek

[1] uszadékfa: a patak vize által szállított növényi eredetű hordalék, döntően fatörzsek, faágak

[2] bivak: vadkempingezésre alkalmas hely, akár sátor nélkül is

[3] via ferrata: sziklamászás hétköznapi halandók számára, drótsodronyokkal, lépcsőkkel, létrákkal, fémcövekekkel megkönnyített útvonalon. A felszerelés kis híján megegyezik a kalandparkoknál megszokottakkal.