Huszonnegyedik túlélőtúra: Kelet-Mecsek

Időpont

2014. június 7-9.

Résztvevők

Nárai Domonkos 9.A, Laczó Bettina 10.C, Laczó Liliána 10.C, Lőke Anna 10.C, Sélley Máté, Horváth László, Dr. Gidó Zsolt, Grodvalt Ottó, Takács Attila, Nárai Zoltán, Vígh Viktor

Útvonal

Sárvár – Székesfehérvár – Komló – Kisújbánya – Hosszúhetény – Pécs - Sárvár

Részletes útvonal turistajelzésekkel

Komló Zobákpuszta buszmegállójától K-en a Hidasi-völgyben, majd innen S+-on a Máré várig. Innen P-on Cigány-hegyig. Lefelé S, Z Δ Kisújbányáig. Itt K-en a Ferde-vízesésig. Kisújbányától Ko-en a Réka-völgyön át az Etelka-forrásig. Innen P+-on, majd S-án a Zengőre. Innen S-án, majd erdészúton Hosszúhetényre.

Védett területek

Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzet

Élménybeszámoló

A márévári medvemajré, avagy túlélőtúra a Kelet-Mecsekben

Perzselő hőségben, balkáni állapotokat idéző átszállások árán jutottunk az egykori bányászvárosba, Komlóra. Innen busszal utaztunk tovább gyalogtúránk kezdetéhez: Zobákpusztára. A kék jelzésen hamarosan a vadregényes Hidasi-völgybe értünk, ahol szálláshelyül a Csurgó-forrást választottuk. Az édesvízi mészkő lerakódásokról egy kisebb vízesésen át jut tovább a víz. Bár öt sátor számára elég szűkös volt itt a hely, a forrás környéke kiváló táborhelynek bizonyult.

Reggeli után a „hegyre fel-völgybe le” úton értük el kirándulásunk egyik kultúrtörténeti célpontját, az egykori lovagváracskát, a Márévárat. A vár szolgáltatásai: unalmas vártörténet, az erdei élővilágot bemutató lerobbant kiállítás, jó panoráma a várfalról, titokzatos kazamata. A kazamatában a jegyárusító bácsi szerint egy medve van megláncolva. Ahogy mentünk befelé, tényleg hallottuk a láncok zörgését! Őszintén szólva egy kicsit tényleg féltünk. Mi lehet itt? Hát, a nagy semmi! A gyerekek által fentről bedobált kavicsok hangját hallottuk. Amikor aztán ők is jöttek befelé, egy medve morgását utánoztam. A gyerekek annyira bemajréztak, hogy ijedtükben megfogták Ottó tanár úr kezét e felkiáltással: Apa, félek! Mire Ottó tanár úr: „Nem kell félni, és én nem vagyok az apukád!” :)

A vártól már felvettük az utazósebességet a következő forrásig. A padokkal, esőbeállókkal szépen felszerelt tisztáson jó magyar szokás szerint halom autó és motor, hangos zene, kondérban rotyogó gulyás, a forrásban csücsülő sör meg bor. Nagyon gyorsan húztunk innen tovább fel a Cigány-hegyre!  Itt ebédeltünk, melyet csak az ide zarándokoló, valószínűleg halmozottan hátrányos helyzetű, viselkedni abszolút nem tudó diákokból álló osztálykirándulás zavart meg.

Innen leereszkedtünk Kisújbányara, amely a mellette lévő Óbányával együtt egy tündérsziget a Mecsekben. A völgyben található Csepegő-szikla és Ferde-vízesés Magyarország legszebb földrajzi látványosságai között van! A Réka-völgyi Etelka-forrás pihenője már ismert volt számomra. Ajánlom mindenkinek! Itt aztán igazi magyar vendégszeretetben volt részünk! A kulcsosházban alvók palacsintával, túrós tésztával, frissítővel kínáltak minket. Kellemes esti beszélgetés után nagyot aludtunk.

Másnap a Mecsek legmagasabb csúcsára, a Zengőre (682 m) másztunk fel!  Sajnos a kilátóról nincs tökéletes 360 fokos panoráma, de így is jól látszott az útvonal, amit bejártunk. Lefelé kicsit elvétettük az útirányt, így csak lóhalálában értük el Hosszúhetényben a buszunkat. Majd egy „szaunás neverendingstory” vonatozás után este fél nyolcra értünk Sárvárra.

Ha eljössz egyszer egy túlélőtúrára, akkor igen intenzív élményekkel fogsz gazdagodni! Pozitív vagy negatív, de nagyon intenzív élményekkel, ezt garantálom!